کشف مکانیزم کلیدی افزایش خطر آترواسکلروز در بیماران دیابتی

 محققین مرکز دیابت joslinدریافتند افزایش بیش از حد PKC betaدر اندوتلیوم (لایه ی نازکی از سلولها که عروق خونی را مفروش می کند) موجب افزایش خطر ابتلا به آترواسکلروز در افراد دیابتی می شود. یافته های این تحقیق درمجله ی Circulation Researchبصورت آنلاین منتشر گردید.

برای افراد مبتلا به دیابت افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی یک حقیقت تلخ است. این خطر شامل آترواسکلروز که در آن دیواره ی سرخرگها به دلیل رسوب و تجمع چربیها ضخیم  شده و می تواند منجر به حمله ی قلبی و سکته ی مغزی شود، نیز می گردد.

دکتر George Kingمدیر دفتر تحقیقات Joslinمی گوید: بیماری قلبی علت اصلی مرگ ومیر مبتلایان به دیابت نوع 1 و 2 است و محققین این مرکز برای حل این مشکل  یک قدم اساسی به جلو برداشته اند، قبلاً مشخص شده بود که در زمان هایپرگلایسمی در افراد دیابتی و زمانیکه مقدار اسیدهای چرب درخون این افراد بالا می رود بدن مقادیر زیادی PKC betaمی سازد این آنزیم چندین نقش از جمله تأثیر بر سیستم قلبی عروقی را دارا می باشد.

 برای بررسی ارتباط PKC betaو آترواسکلروز دانشمندان  دو گروه از موشها را با هم مقایسه نمودند، یک گروهتوانایی تولید لیپوپروتئین Eرا داشتند و گروه دیگر با دستکاری  ژنتیکی این توانایی را از دست داده بودند.

لیپوپروتئین Eنوعی لیپوپروتئین است که  کلسترول و چربیها را از جریان خون خارج میکند و به آنها تمایل انباشته شدن در دیواره ی عروق و بروز آترواسکلروز را می دهد. در یکی از این دو گروه موش میزان تولید PKC betaافزایش یافته بود. بعد از ارزیابی سلامت قلبی عروقی موشها توسط محققین ،هر دو گروه تحت تغذیه پرچرب یا رژیم  غذایی غربی به مدت 12 هفته قرارگرفتند . همه ی موشها اضافه وزن یافته وسرعت اضافه وزن درهر دوگروه مشابه بود .میزان فشار خون ، کلسترول و تری گلیسرید نیز درآنها برابر بود با این وجود درگروهی از موشها که در آنها میزان تولید PKC betaافزایش یافته بود، سرعت ایجاد آتروسکلروز بمراتب بالاتر بود.

محققین دریافتند که PKC betaاز پاسخ طبیعی ضد آتروژنیک بدن جلوگیری می کند. این پاسخ بطور طبیعی  از رسوب چربیها در دیواره ی عروق جلوگیری می کند. بر اثر این ممانعت میزان پلاک های آئورتی در موشهایی که میزان تولید PKC beta  در آنها افزایش یافته بود، دو برابر گروه کنترل گزارش گردید و تخریب آترواسکلروتیک  آئورت 1.7بیش از گروه کنترل بود. همچنین دیواره ی اندوتلیال نیزعلایمی از افزایش عفونت و التهاب را نشان می داد.

محققین بر این باورند که افزایش سریع بیماری قلبی-عروقی بخشی به دلیل ممانعت غیر مستقیم PKC betaاز تولید نیتریک اکسید که یک ماده ی  ضد گرفتگی عروق است می باشد . وجود نیتریک اکسید برای سلامت قلب و عروق  حیاتی است. این ماده فعالیت قلب را برای پمپ کردن خون کاهش  می دهد و ضربان قلب را پایین می آورد. در حقیقت  کاهش غلظت نیتریک اکسید علامت ابتدایی از بروز بیماریهای قلبی عروقی می باشد.

 دانشمندان نشان دادند که  افزایش میزان PKC betaموجب افزایش آترواسکلروز می شود ، آنها  امیدوارند راههای بهتری برای مدیریت بیماریهای قلبی عروقی در بیماران دیابتی بیابند.

به گفته ی دکتر kingچنانچه بتوانیم درمانی برای کاهش مقدار PKC betaبیابیم، دراین صورت می توانیم خطر بیماریهای قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به دیابت  نوع 1 و 2 کاهش دهیم.

منبع: www.medicalnewstoday.com